INTERNATIONAL CONGRESS ON CONTEMPORARY EUROPEAN PAINTING

2ND EDITION – PORTO_2019

Program

Day April, 8 _ Monday
8:00-9:30 Reception, registration – Sala Universia
9:30-11:00 Opening session of ICOCEP – Aula Magna
Presentation by the Rector of University of Porto –
FBAUP Director – Lúcia Matos
General Chairman – Francisco Laranjo
ICOCEP Guest of Honor
LUC TUYMANS
Interview by Miguel von Hafe Pérez
11:00-11:30 Coffee Break
11:30-13:00 Session 1. Painting and Process – Thinking and Meaning

Invited Speaker
JULIO CESAR ABAD VIDAL

António Quadros Ferreira – A Pintura Faz A Lição Em Mundo
Zalinda Cartaxo – A Pintura como Pensamento
Joana Rego – Pintura e Linguagem

13:00-14:30 Lunch
14:30-16:00 Session 2. Painting and Process – Painting as Paradigm

Invited Speaker
TARJA PITKANEN-WALTER

Kukka Paavilainen – Paradigm Shift in Painting
Almudena Fernández Fariña – Bernard Brunon pintor de paredes. Is that Painting?
Luís Herberto – Processo como Pintura

16:00-16:15 Coffee Break
16:15-18:00 Session 3. Painting and Process – Place and Time

Pedro Santos Silva – A pintura depois de Baudelaire: deambulações acerca do acto de pintar hoje
Manuel Moral-Vidal – Del estilo, sobre el estilo, ante el estilo
José Luis Valverde – After: Revisión y metodología en la pintura contemporanea
Francisco Javier Valverde Buforn – El concepto de bucle en la pintura contemporánea
Marilice Villeroy Corona – Luc Tuymans: autorreferencialidade em território partilhado
Paula Quintano-Martínez and Manuel Moral-Vidal – Lo grotesco, lo monstruoso, lo siniestro y lo abyecto en la pintura: de El Bosco a Paula Rego

Session 4. Painting and process – Drawing as Painting

Jorge Leal – Lobo com pele de cordeiro: A inviabilidade de o desenho ser pintura
Susana Chasse – Trindade na Pintura
Marta Belkot and Graciela Machado – Making drawing surfaces, or making prints? The lost history of surface prepared papers and its use in a creative process
António Gonçalves – Pintura e contemplação — Articulação com Arquitectura e Música
Niura Legramante Ribeiro – Da objetividade fotográfica ao flou pictural: Philippe Cognée

Day April, 9 _ Tuesday  
9:30-11:00  Session 5. Painting and Teaching – Freedom inside the studio

Jose Paiva and Catarina MartinsDesafiar as ideias naturalizadas que sustentam as práticas do ensino artístico na actualidade
Ian Hartshorne   Imprisoned Painting: A Reappraisal of Freedom in Relation to Teaching Painting
Joaquín Escuder Viruete – La disolución de la pintura en el modelo de pensamiento académico contemporâneo
Iñaki Imaz Urrutikoetxea – Ejercicio y motivo

Session 6. Painting and Process –  The phenomenology of action

Adriane Hernandez – A toalha de mesa como motivação poética para a pintura
André Rigatti – Confins – um processo de investigação
Susana Ribeiro – Color Perception beyond Color Theory
Rocío Caballero FernándezThe whispering plants mutation. Geografía emocional de una mudanza
Sabina CoutoPintura para a ecologia

11:00-11:30 Coffee Break
11:00-11:45 Keynote
MICHAEL ROGERS
11:45-13:00 Session 7 . Seminar: Light and transparency in Painting

Teresa Almeida – Pintura Transparente
Regina Lara and Marcos Rizolli – O que há de pictórico na arte em vidro de Teresa Almeida? Um estudo elementar sobre a série Montanhas.
Ana Margarida Rocha – Sob o domínio da transparência

13:00-14:30 Lunch
14:30-15:15 Keynote
LEE WEINBERG
15:15-16:00 Session 8. Painting and Context Limits, borders and freedom

Marta Borgosz, Anita Wincencjusz-Patyna and Wojciech Pukocz– How do we figure out?
Gokcen M. Kilinc – The Women of Dada in Berlin: Hannah Höch
Cate SmithInter-semiotic translation as a methodology within the expanded field of painting

16:00-16:15 Coffee Break
16:15-18:00 Session 9. Painting and Context – Network and displacement

Invited Speaker
ABRAHAM NEUFELD

Leonardo Charréu – Uma certa ideia de abstração no pensamento estético de Eduardo Lourenço
Susana Piteira – Genius Loci e Ekphrasis na escultura, na pintura e nos jardins
Sidney Tamai – Um pra Um
Sofia Torres – A pintura em contexto de reflexão política: a apropriação de imagens mediáticas no trabalho de Luc Tuymans e Willen Sasnal

Session 8. Painting and Context – Transference and mutation

Sónia Carvalho – Corpo Transpessoal – O contributo da performance espiritual para a construção pictórica
Paulo Alexandre e Castro – The future of painting in a society full of zombies and androids
Guilhermina Pereira – A colegial: pensando a transgêneridade a partir da pintura
Mario Sette – Natureza morta/ /natureza quase morta/profusão e fobia
Marcos Rizolli – Beatriz Milhazes: a artista que o imperador de Portugal inventou

Day April, 10 Wednesday
9:30-11:00  Session 12. Painting and Process  – Order and Methodology

Invited Speaker
PALOMA PELAEZ 

João Paulo Queiroz José Teixeira: a proposta de instalações “Gravidade”
Ricardo González GarcíaDejar de hacer un cuadro: impulsos expansivos e implosivos en pintura cuando su soporte tradicional es cuestionado
Javier Garcerá – La pintura que no se dice

11:00-11:30 Coffee Break
11:30-13:00 Session 13. Painting and Process – Looking through

Francisco LaranjoUm dia assim
Domènec Corbella – Joan Miró de Barcelona a Porto: estudio de la colección Miró de la Fundación Serralves
Mauricius Martins Farina e Marta Strambi Hans Sieverding: alinhavos sob ruídos.
Antonio García LópezLa investigación con materiales y soportes industriales, como proceso para el desarrollo de nuevas poéticas pictóricas

13:00-14:30 Lunch
14.30-15.15 Keynote
PEDRO CALAPEZ
15.15-15.30 Coffee Break
15:30-18:00 Session 14. Seminar: Projecto Bases Conceptuais da Investigação em Pintura – Grupo 4: Território ENSINO ARTÍSTICO NA ESCOLA DE ARTE

António Quadros Ferreira –  O projecto como construção de um ecosistema da criação
Manuel Botelho – Perspetivas em projeto artístico
Paula Tavares
Rui Serra – 
ESPAÇO INFINITO: A Criação de Ateliers Alternativos no Interior da F.B.A.U.L.
Ilídio Salteiro – Ensinar pintura no tempo da morte da pintura
Domingos Loureiro Dialogismo e identidade no projecto artístico

Session 15. Painting and Process – Method and experience

Ana Esther Santamaría Fernández – Lo que queda por ver. Silencio, demora y renuncia en la obra de Javier Garcerá (2008-2018)
Regina Lara and Hugo Rizolli – Autorretratos, espelhos e reflexos na obra de Paula Rego
Juan Carlos Meana and Damião Matos – La fragmentación como recurso metodológico en la creación pictórica
Daniela Pinheiro – A Condição Imprevisível da Pintura
Isabel Cáceres Flores– Daniel Buren: de la Intervention ilegal a la institucional

20:00 ICOCEP Dinner

Day April, 11 Thursday
9:30-11:00  Session 16. Painting and Context – Body and imaterial

Lorena Cabrera – Hijos de Eva
Ludgero Almeida – Do Sintoma Indelével
Regina Lara – Paula Rego, quadro a quadro
Filipe Rodrigues – Arquivo cultural: a alternativa histórica no processo da pintura pós-conceptual  

Session 17. Painting and Network – Link and disorder

Francisco J. Guillén Martínez – Verde que te quiero verde: el color Sombra Natural como constructor del volumen y la profundidad en la pintura
Sidney Tamai – MUROS CONCRETOS (Nem tudo é muro)
Diniz Cayolla and Fátima Santos – “… while all artists are not chess players, all chess players are artists”
Cristina SusiganA arte de revisitar a arte: análise da obra de Kathlenn Gilje

10:45-11:00 Coffee Break
11:00-12:30 Session 18. Painting and Context – Word and Tought

Invited Speaker
ROMAIN MATHIEU

João Paulo Queiroz – Arte e Política: as listas do MUD e os surrealistas portugueses
Helena Osório – Polymics from the XVII century to this day about the angolan queen Nzinga and her influence in the african fabrics with resource to the angolan rock art, in the african cultures and in the world
Maria Bocchicio  – Formas hermenêuticas e meta pintura em Francisco Laranjo
Amaral da Cunha – Brâncuşi en bleu: Manik Bagh Palace (Madhya Pradesh) et le Temple de l’Amour

12:30-13:00 Ending session
Social event – Visit to Serralves Museum